تبلیغات
شاخ شیطان - شناختی از وهابیت

شاخ شیطان



تاریخچه وهابیت ضد شیعه


وهابیت به عنوان جریانی به ظاهر فکری-فرهنگی است؛ در حالیکه تحولات گسترده ای در تاریخ معاصر داشته و به شاخه های مختلفی انشعاب یافته است. در فضای کنونی جهانی شدن به علاوه عوامل دیگر جریانهای فکری جدید و گاه تعدیل شده رخ داده که سلفیه اصلاح طلب با هدف اعتدال در کنار سلفیه جهادی یکی از آنهاست.
عربستان به شدت در کار انتقال جریان وهابی به بیرون مرزهای خود از جمله ایران است.

تاریخچه وهابیت
این فرقه با بهره گیری از پیشینه فکری ابن تیمیه توسط محمد بن عبد الوهاب در قرن دوازدهم(ه. ق) شکل یافت. ابن عبد الوهاب تنها کارش جمع آوری عقاید ابن تیمیه بود.
محمد بن عبد الوهاب 91 سال زیست و در این مدت به شهرها و کشورهایی مسافرت کرد و مطالعاتی نمود. بصره، بغداد، کردستان، همدان، اصفهان، مکه و مدینه از آن جمله است. او با مطالعه کتابهای مدعیان نبوت چون مسیلمه کذاب، اسود عنسی و طلیحه اسدی به شهرت علاقمند شد.
پدر محمد بن عبد الوهاب با جمعی از عالمان و اساتید حنبلی با محمد به مخالفت برخاستند.
محمد بن عبدالوهاب با مرگ پدر به عیینه برگشت و با عثمان بن معمر (امیر عیینه) هم پیمان شد و با دختر برادر امیر(جوهره دختر عبدالله بن معمر) ازدواج کرد. اولین حمله را برای تخریب زیارتگاههای عیینه آغاز نمود.
با واکنش مردم مجبور به ترک آن دیار و رفتن به درعیه شد. در آنجا با محمد بن سعود، امیر درعیه و نیای آل سعود پیمان بست. برای تحکیم رابطه دخترش را به ازدواج عبد العزیز فرزند امیر درعیه در آورد.
او پس از این پیمان به روسای قبایل نامه نوشت و آنها را مجبور به پذیرفتن مذهب جدید کرد. تخریب محل تولد پیامبر، خانه حضرت خدیجه، محل تولد حضرت زهرا، قبور شهدا، قبور ائمه بقیع، و... بخشی از یادگارهای! اوست.


ابن تیمیه سرچشمه وهابیت
او مجبور به ترک وطن و حرکت به دمشق شد.
احمد در مدرسه حنابله تحصیل نمود. بعد از مرگ پدر به عنوان روحانی حنبلی در شام جانشین پدر شد.

اعتقادات ابن تیمیه

1-اعتقاد به تجسیم
وی بر خلاف نص صریح «لا تدرکه البصار و هو یدرک الابصار» [1] معتقد بود خدا دارای جسم و قابل مشاهده حسی است!
ابن بطوطه که معاصر اوست، خاطره جالبی از او نقل می کند:
"یک روز جمعه در مسجد جامه دمشق ابن تیمیه برای مردم سخن می راند و این جمله را گفت: «ان الله ینزل الی السماء الدنیا کنزولی هذا» یعنی آنگونه که از پله های منبر فرود می آیم خدا به آسمان دنیا نازل می شود. و در این حالت از پله های منبر فرود آمد." [2]
او قائل بود که هوا فوق زمین و آسمان فوق ابرها و زمین است. عرش فوق آسمانها و خداوند فوق همه اینهاست.
ابن قیم جوزی شاگرد ابن تیمیه در کتاب "تو ضیح المقاصد و تصحیح القواعد" و سلیمان ابن عبدالله بن محمد بن عبدالوهاب در شرح "التوحید" اثر محمد بن عبد الوهاب می گویند:
«خداوند در بالای عرش قرار دارد» و چگونگی عرش خدا را چنین بیان می کنند «عرش خداوند که ضخامت آن به اندازه فاصله میان دو آسمان است بر پشت هشت قوچی قرار دارد که فاصله ناخن تا زانوی آنها به اندازه فاصله میان دو آسمان است و این قوچ ها روی دریایی قرار دارند که عمق آن به اندازه فاصله میان دو آسمان است و دریا بر روی آسمان هفتم قرار گرفته است.» [3]

2- تحریم زیارت قبور

3-انکار فضایل اهل بیت
او فضایلی که در صحاح سته و مسانید اهل سنت بیان شده را در منهاج السنه انکار می کند. به طور مثال:
«انما ولیکم الله و رسوله...» [4] که در شان حضرت امیر است و یا سوره شوری آیه 23

4-عدم عصمت پیامبران و معرفی چهره ای عجیب از آنها
ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم و نیز محمد بن عبد الوهاب معتقد به دروغ گویی حضرت ابراهیمند. حضرت عزرائیل با سیلی حضرت موسی که برای قبض روحش امده به باور ابن تیمیه کور می شود! [5]

 

پی نوشتها:
[1] سوره انعام آیه 103
[2] رحلة ابن بطوطة 113
[3] توضیح المقاصد و تصحیح العقاید، ج 1، ص 419و 520 و اجتماع الجیوش الاسلامیه، ج 1، ص50 و شرح كتاب التوحید ج 1 ص677، 
[4] سوره مائده آیه 55
[5] ابن تیمیه الرد علی البكری ج 2 ص721

 

خلاصه ای از بیانات استاد مهیار در حلقه معرفت، مربوط به تاریخ 92/08/27





طبقه بندی: وهابیت، 
برچسب ها: شناختی از وهابیت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به اشتراک گذاری:

نوشته شده در تاریخ : شنبه 20 اردیبهشت 1393 توسط : ابوالفضل علی آبادی